نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (421 )                                             فایل صوتی (کلیک کنید)

 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) 

  ( 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت سـی و یکــم ) 

مـراد  ازلــی

 

( جزء اول صفحه 17 )

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم

109 ـوَدَّ کَثِیرٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُم

مِّن بَعْدِ  إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم

مِّن بَعْدِ مَا  تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ

حَتَّى یَأْتِیَ اللّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ


109- بسیاری از اهل کتاب دوست دارند اگر بتوانند شما را پس از ایمان استوارتان بسوی کفر بگردانند از حدسی که در دل دارند!

آن هم پس از آن که بر آن ها حقانیت رسالت تو آشکار گردد! پس عفو کنید و بگذرید و گذشت کنید تا فرمان خداوند برسد ،

چون خداوند بر هر چیزی و بر هر کاری توانا است،

 

خرمن سوخته ، همه کس را خرمن سوخته خواهد!

جهــودان که در گـــودال ذلّت و مهانت (1) افتاده

و غبار نومیدی بر چهـــره تاریک ایشان نشسته،

دوست دارند که مسلمانان را به سان خود دیدن

و از عزّت اسلامی به ذلت جهودان افتادن،

لیکن ربّ العالمین گویــد :

خواست خواست ما است نه خواست جهـــودان!

و مـــــراد مــــــراد مــــــــا است نه مراد آنان،

مشیت و اختیار با خـــــــــدا است نه با دیگری!

 

[ امروزه نیز ترسایان (نصـارا ) و جهـــودان آمریکائی و اسرائیلی تمام توان و قدرت خود را به کار گرفته اند

تا اگر بتوانند ما را از ایمان و انقلاب مان بگردانند ، از حدس و گمان بیهوده ای که در موفقیت خود در این کار دارند ،

پس از این که بارها و بارها حقیقت ایمان و انقلاب و استقامت ما بر آنان آشکار شده است !

ولی کما کان  چون شیطان خنـــاس در دل های  ضعیف وسوسه می کنند !

پس بدانند که دل های ضعیف در این ســـرای نــــــور و ایمــــــان جایگاه چندانی ندارند

و وسوسه های شیطانیآن ها در شکست و عقب گرد ملت شجاع و مسلمان و انقلابی ایران اثری نخواهد داشت !  

این فرضیه نیز در 24 خرداد 92 بار دیگر بر آنان ثابت خواهد شد

ولی بازهم دست از فتنـــه گری و تهـدیــد و تحریـــم بر ندارند!

 


اِن تَنصُرُوا الله یَنصُرکم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم

 

ابـــــــوذر به حضرت حسین بن علی (ع) عرض کرد:

من درویشی را بر توانگــــــری اختیـــــــار کرده ام

و بیماری را بر تندرستی برگزیـــــده ام!

                                     حضــــرت فرمودنـــد:

رحمت خـــــــدا بر ابـــــوذر باد،

او را چه جای اختیــــــــار است،

و بنــــــده را با اختیار خود چه کار؟

پیـــــــــروز آن کسی است که

اختیـــار و مـــراد خود را فــدای اختیـــار و مــراد حــق  کند.


 

خداوند به موسی فرمود :

مـــراد خــود را فـــدای مـــــــراد ازلی مـــــا کن،

و در باقی خود ارادت نما !

تو بنـــده ای و بنــده را اختیــار و مـــراد نیست ،

چه به حکم مراد خود بودن،

تــــرک بنـــــــــدگی کردن است.

مراد برادران یوسف،

ذلت یوسف و عزت خویش بود،

چون نیک نگه کردند

ذلت و خواری خویش را دیدند

و عزّت و بزرگواری یوسف!

پنداشتند که چون او را از پــــــدر جدا کردند

وی را خــــــوار گردانیدند

بسی برنیامد که خود را دیدند

برابر تخت او صف کشیده !

و کمر خدمت در میان بسته !

چاکـــــــــروار می‏گفتند:

ای عـــــزیــــــــــز مصــــــــــــر ؛

ما و خانواده ما دوچار قحطی و گرسنگی شده

و تــــو مـــــا را از این بــــلا و زیــــــان نجـــــــات ده!

--------------------------------------------------------------------

(1)مهانت = خواری ، سستی ، بدنامی و رسوائی

 

یا رب ز ره راست نشـــانی خـواهـم

 از باده ی آب و خـاک جـانی خواهـم

از نعمت خـود چو بهـره منـدم کـردی

در شکـر گزاریت زبـانـی خـواهــم

مست تو ام از جرعه و جــــام آزادم

مـرغ تـو ام از دانـــه و دام آزادم

مقصود من از کعبـه و بتخانــه توئی

ورنه که من از هـر دو مقــام آزادم

 



موضوع :